Rømmegrøt

Fra Johannes Berg, Lavkarbogruppen lukket (fb)

I dag var det tid for graut. Lenge siden sist. Rømmegraut på lavkarbovis. Starter ballet med å sette på musikk. Musikk tel arbe’ må det jo være. Judas Priest i dag. Britisk stål. Da var det bare å skride til verket, altså grauten. Rømme er jo selvskreven i rømmegraut. En boks Rørosrømme i en kasserolle. Kok forsiktig opp og la det putre noen minutter under lett omrøring. Bør være forsiktig når en rører, så det ikke skiller seg. Skjønt det er lett å glemme seg, røre for fulle mugger, når Rob Halford synger om å bryte loven. Men jeg behersket meg. Fant fram en sånn greie som en rister proteinshaker i, fylte den med en dl fløte og litt vatn, hadde i to ts johannesbrødkjernemel(kult navn ja?😀), skrudde på lokket og ristet det jeg var kar om. Så var det bare å helle jevningen i en tynn stråle i den putrende rømmen. Ettersom det er lønningsdag hadde jeg til salt i grauten, ei lita ts, type Himmalaya. Rørte, fortsatt forsiktig, mens grauten putret og tyknet. Etter få minutter var den perfekt. Auset opp, strødde på steviosa og kanel, blandet rød saft med isbiter, danderte et fat med spekeskinke, speket svinenakke og Brisk knekkebrød, fotograferte(har blitt en vane å fotografere maten😂) og satte meg til bords. Nydelig. I dag klaffet det skikkelig om jeg får si det. Signe grauten og grisen! — følte seg tilfreds på Liahaugen.

Legg igjen en kommentar

